Skip to main content

3 daagse training oplossingsgericht werken


Door anders te kijken, en door de juiste vragen te stellen werken aan duurzame veranderingen.

Tijdens deze trainingen leer je om effectief en weerstandomzeilend te coachen. Daarbij gaat het erom dat je leert te focussen op wensen en mogelijkheden van degene die je begeleidt en de juiste vragen op het juiste moment weet te stellen. Dat vraagt veel oefening, maar vooral: weten wat je met je vragen wil bereiken.

twee dagen achter elkaar en een terugkomdag zodat je echt de diepte in kunt. Daarna nog een terugkomdag. Deze valt ongeveer vier weken later en omvat ook een huiswerkopdracht die je in de tussentijd in jouw dagelijks werk uitvoert. In de terugkomdag wordt niet alleen ingegaan op eigen ervaringen maar zoomen we ook nog in op speciale technieken en gaan we oefenen met een trainingsacteur. Zo kun je echt de puntjes op de i zetten. Bedoeld voor iedereen die mensen begeleidt.

Medewerkers die zich in oplossingsgericht werken hebben geschoold ervaren meer plezier in werken en samenwerken en geven aan dat zij effectiever worden in het realiseren van hun doelstellingen.

  • Principes en uitgangspunten van het oplossingsgerichte model
  • Problemen, wat zijn dat eigenlijk? ( over het verschil tussen problemen en beperkingen)
  • Je vindt wat je zoekt ( over labelen, her-kaderen en selectieve waarneming)
  • Wat wil je allemaal weten? ( over probleemgerichte en oplossingsgerichte vragen)
  • Vragenstellen als interventie
  • Werken met 5 basisvragen
  • "Leading from one step behind"
  • Beginnen vanuit de toekomst ( wondervragen, stel-dat-vragen en andere toekomstprojecties)
  • Eerst het wat en dan het hoe ( over blijven doorvragen, achteroverzitten en meedromen)
  • De kunst van het aansluiten
  • Differentiëren ( uitzonderings- en schaalvragen)
  • Complimenteren als basisinterventie
  • Het benutten van de juiste veranderingen
  • Werken vanuit wat goed gaat
  • Wat wil de cliënt van mij? ( over mandaat en werkrelatie)
  • Weerstand als informatie
  • Coping en resources
  • Wat zijn werkbare doelen?
  • Evaluatie van resultaten
  • Werken met tussentijdse opdrachten
  • Wat heeft er gewerkt in de tussentijd tussen dag 2 en 3?
  • Wat verdient nog verdere aandacht/oefening?
  • Oefenen met casussen
  • Speciale technieken
  • Borging
  • Oefenen met een trainingsacteur: De puntjes op de i

Accreditatie

  • 25,5 punten voor SKJ geregistreerde maatschappelijk werkers, jeugdzorgwerkers en sociaal agogen.
  • 24 punten voor Registerplein
  • 21 punten voor l.v. Poh-ggz

Aankomende trainingen

Je kunt je direct inschrijven door op de training naar wens te klikken.