Incompanytrainingen worden op maat gemaakt voor uw organisatie. Dit kan variëren van een kennismaking met oplossingsgericht werken tot een basistraining en zelfs een compleet implementatietraject. Verder verzorgen we ook intervisietrajecten en/of train-de-trainermodules en themadagen over oplossingsgericht werken met speciale doelgroepen.
- 2-3 daagse training
- Verdieping oplossingsgericht werken
- 1 daagse training
- Opfrisdag
- Oplossingsgericht samenwerken
-
2-3 daagse training
Deze training geeft een stevige basis in oplossingsgericht werken.
Je leert te focussen op wensen en mogelijkheden van degene die je begeleidt en de juiste vragen op het juiste moment te stellen.
Twee dagen achter elkaar zodat je echt de diepte in kunt. Daarna optioneel nog een derde dag. Deze valt ongeveer vier weken later en omvat ook een huiswerkopdracht die je in de tussentijd in jouw dagelijks werk uitvoert. Tijdens de derde dag wordt niet alleen ingegaan op eigen ervaringen maar zoomen we ook nog in op speciale technieken en gaan we oefenen met een trainingsacteur. Zo kun je echt de puntjes op de i zetten. Bedoeld voor iedereen die mensen begeleidt.
Medewerkers die zich in oplossingsgericht werken hebben geschoold ervaren meer plezier in werken en samenwerken en geven aan dat zij effectiever worden in het realiseren van hun doelstellingen.
Wat kun je verwachten?
- Principes en uitgangspunten van het oplossingsgerichte model
- Problemen, wat zijn dat eigenlijk? ( over het verschil tussen problemen en beperkingen)
- Je vindt wat je zoekt ( over labelen, her-kaderen en selectieve waarneming)
- Wat wil je allemaal weten? ( over probleemgerichte en oplossingsgerichte vragen)
- Vragenstellen als interventie
- Werken met 5 basisvragen
- "Leading from one step behind"
- Beginnen vanuit de toekomst ( wondervragen, stel-dat-vragen en andere toekomstprojecties)
- Eerst het wat en dan het hoe ( over blijven doorvragen, achteroverzitten en meedromen)
- De kunst van het aansluiten
- Differentiëren ( uitzonderings- en schaalvragen)
- Complimenteren als basisinterventie
- Het benutten van de juiste veranderingen
- Werken vanuit wat goed gaat
- Wat wil de cliënt van mij? ( over mandaat en werkrelatie)
- Weerstand als informatie
- Coping en resources
- Wat zijn werkbare doelen?
- Evaluatie van resultaten
- Werken met tussentijdse opdrachten
- Bespreken van de gemaakte opdrachten.
- Wat heeft er gewerkt?
- Oefenen met casussen
- Werken met drie kolommen: Inventariseren; prioriteren en verder bouwen op wat goed gaat.
- Oefenen met een trainingsacteur: De puntjes op de i
- Evt: Oplossingsgerichte intervisie een eenvoudig model
- Evaluatie
Kosten incompany
€ 1300,- per groep per trainingsdag ( 6-14 deelnemers) inclusief trainingsmateriaal en reistijd ( max. 1 uur enkele reis). Een dagdeel werken met een trainingsacteur kost €400,- extra. De Uitzondering is vrijgesteld van btw
Accreditatie
De cursus oplossingsgericht werken 3 dagen
- SKJ geregistreerden: 25 punten
- Registerplein: 24 punten
- Landelijke vereniging Poh-ggz: 21 punten
Andere accreditaties kunnen op verzoek verzorgd worden
De cursus oplossingsgericht werken 2 dagen
17 punten voor SKJ geregistreerde maatschappelijk werkers, jeugdzorgwerkers en sociaal agogen. -
Verdieping oplossingsgericht werken
Behalve basistrainingen bieden we ook verdiepingsbijeenkomsten aan voor medewerkers die al bekend zijn met de theorie en de technieken en/of al op deze manier werken.
Deze bijeenkomsten kunnen georganiseerd worden op basis van de volgende onderwerpen:
- Opfrissen
- Onderzoeken wat heeft gewerkt
- Oefenen met- en bespreken van lastige situaties
- Toepassing in overlegvormen en verslaglegging
- themabijeenkomsten
- Bewustwording: Hoe oplossingsgericht ben ik zelf?
Opfrissen:
Hoe zat het ook al weer? Doen we het nog zoals we het hadden geleerd? Wat willen we nog herhalen; bijleren of opfrissen? Gedacht kan worden aan het (weer) oefenen van bepaalde gesprekstechniekenen/of werken met verschillende klanttypes. Ook kan er geoefend worden met enkele nieuwe technieken.
Onderzoeken wat heeft gewerkt
Oplossingsgericht werken is vooral: zicht krijgen op- en doen wat werkt, dus: Wat heeft er in de praktijk gewerkt als het gaat om : focusbepaling; oplossingsgericht zijn en denken en het toepassen van technieken? Het gaat hierbij niet alleen om uitwisselen maar om zorgvuldig onderzoeken bij elkaar welke houdingsaspecten en welke interventies toegepast zijn en met welk effect.
Oefenen met- en bespreken van lastige situaties
In welke praktijksituaties gaat oplossingsgericht werken niet vanzelf: Wat zijn lastige situaties? Maar ook: Hoe maak ik een duidelijk onderscheid in wat veranderbaar is en wat niet?
Themabijeeenkomsten
Er kunnen themabijeenkomsten worden georganiseerd waar men zich voor in kan schrijven. Deze kunnen door de trainer worden georganiseerd maar sommige thema's kunnen ook door medewerkers met een eigen expertise zelf of samen met de trainer worden georganiseerd.
Voorbeelden hiervan zijn:
- Oplossingsgericht werken met mensen met een beperking.
- Omgaan met casussen waarin meerdere problemen tegelijk spelen.
- Doelen stellen met cliënten.
- vergroten van motivatie om aan doelen te werken.
- omgaan met weerstand.
- Het vergroten van het gevoel van competentie en eigenwaarde.
- cultuursensitief werken
- oplossingsgericht samenwerken met mensen rond het systeem.
Toepassing in overlegvormen en verslaglegging
Oplossingsgericht samenwerken. Hoe oplossingsgericht zijn we naar en met elkaar?
Hoe kunnen we het oplossingsgericht denken en werken (nog) meer integreren in onze overleggen; intervisie en casusbesprekingen en in onze verslaglegging?
Op verzoek kunnen intervisiebijeenkomsten- of casuïstiekbesprekingen bijgewoond en/of begeleid worden.
Hoe oplossingsgericht ben ik zelf?
De oplossingsgerichte benadering wordt vooral toegepast in het begeleiden van anderen. Oplossingsgericht werken je eigen maken betekent dat je het ook in je eigen handelen en denken integreert. Daarbij gaat het om vragen als:
- Welke storende-en/of helpende gedachten en aannames heb ik over mijn werk en mijn cliënten?
- Hoe vergroot ik het vertrouwen in het zelfoplossend vermogen van mijn cliënten?
- Wanneer vind ik dat ik mijn werk goed (genoeg) doe?
- Doe ik waar ik goed in ben? En hoeveel aandacht besteed ik daaraan?
- Hoeveel invloed heb ik op de dingen die me bezighouden? En wat betekent dat voor mijn energie?
- Wat kan ik doen in plaats van steeds dingen willen oplossen?
- Denk ik vooral over mogelijkheden of over moeilijkheden?
- Heb ik voldoende aandacht voor wat er goed gaat?
- Wat zijn voor mij helpende gedachten en aannames?
Werkwijze: Tijdens deze bijeenkomsten zal theorie steeds afgewisseld worden met oefeningen en beeldmateriaal. Ook is er ruim aandacht voor vragen en/of discussie en kunnen er situaties uit de praktijk worden ingebracht. Er worden duidelijke afspraken gemaakt over het geven van constructieve en opbouwende feedback.
Optioneel: Technieken en casuïstiek kunnen op een speciaal daarvoor gepland dagdeel worden geoefend met een professionele trainingsacteur. Dit geeft de mogelijkheid om op een veilige en ontspannen manier (delen van) gesprekken te oefenen. Deelnemers aan deze bijeenkomsten ervaren dit als heel nuttig en plezierig.
Alle bijeenkomsten zijn SKJ geaccrediteerd. Andere accreditaties kunnen op verzoek aangevraagd worden
-
1 daagse training
Het programma voor deze dag bestaat uit het kennismaken met het oplossingsgerichte model en de houdingsaspecten van de professional. Door de dag heen wordt er geoefend met ingebracht casusmateriaal.
Onderwerpen die aan de orde zullen komen zijn:
- Principes en uitgangspunten van het oplossingsgerichte model.
- Probleem of beperking? wat betekent dat voor je werkwijze?
- 5 basisvragen voor een oplossingsgericht gesprek.
- Leading from one step behind.
- Beginnen vanuit de toekomst ( wondervragen; stel-datvragen en andere toekomstprojecties).
- Eerst het wat en dan het hoe (ordenen en doorvragen).
- Differentiëren ( schaal- en uitzonderingsvragen).
- Wat is mijn mandaat? (4 verschillende klanttypes)
Kosten
€ 1300,- per dag inclusief trainingsmateriaal en reistijd ( max. 1 uur enkele reis). Een dagdeel werken met een trainingsacteur kost €400,- extra. De Uitzondering is vrijgesteld van btw
Accreditatie
De cursus oplossingsgericht werken in 1 dag
8,5 punten voor SKJ geregistreerde maatschappelijk werkers, jeugdzorgwerkers en sociaal agogen. -
Opfrisdag
Hoe zat het ook al weer? Doen we het nog zoals we het hadden geleerd? Wat willen we nog herhalen; bijleren of opfrissen?
In deze dag ligt het accent niet op het aanleren van nieuwe technieken maar op uitwisseling en verdieping van wat men in een eerdere training heeft geleerd en in de tussentijd heeft toegepast. Dit geeft vaak weer een nieuwe stimulans om verder te gaan met het werken vanuit dit model. Ook wordt stilgestaan bij vragen en is er de mogelijkheid om te werken met “lastige” situaties.
Deze dag wordt incompany gegeven en kan dus volledig op maat worden gemaakt.
Doelgroep: Iedereen die al eens een opleiding in oplossingsgericht werken heeft gehad. Dat hoeft niet bij mij te zijn geweest.
Kosten
€ 1300,- inclusief trainingsmateriaal en reistijd ( max. 1 uur enkele reis). Een dagdeel werken met een trainingsacteur kost €400,- extra.. De Uitzondering is vrijgesteld van btw
-
Oplossingsgericht samenwerken
Ook in deze cursus worden in twee dagen de basisprincipes van het oplossingsgericht werken uitgelegd en wordt er met elkaar geoefend in het toepassen ervan als team in de werksituatie. Als TEAM ( Together Each Achieves More) leer je om haalbare en positieve doelen te stellen en hier stapsgewijs aan te werken. Je leert gebruik te maken van elkaars kwaliteiten en de werkzame bestanddelen van je team, met als gevolg een efficiëntere werkwijze en een prettigere samenwerking.
Doelgroep: Startende teams en/of teams die beter willen samenwerken, maar ook teams die stagneren.
Deze training heeft tot doel dat:- Je als team haalbare en positieve doelen stelt;
- Je uitvindt wat voor jullie team al werkt en hoe daar (nog meer) gebruik van gemaakt kan worden;
- De onderlinge afstemming verbetert;
- Er meer waardering, begrip en respect ontstaat voor elkaar;
- Er op een constructieve wijze feedback aan elkaar gegeven wordt.
- De samenwerking effectiever en plezieriger wordt;
- Er een gemeenschappelijke taal ontstaat.
Omdat elk team anders is zal de invulling van deze dag altijd op maat worden ontworpen. Ik doe dit vanuit een ruime ervaring als (team)coach en trainer.
Duur: 2-4 dagdelen eventueel gevolgd door een aantal begeleide teamoverleggen.