Skip to main content

Doelen stellen met cliënten


Praten over problemen leidt niet automatisch tot het formuleren van doelen. Hoe help je jouw cliënt om te komen tot passende en haalbare doelen?

Hoe zorg je dat de ander zich gehoord en begrepen voelt? Hoe voorkom je dat hij of zij blijft hangen in praten over wat lastig is.? Hoe voorkom je dat je te snel overgaat tot het formuleren van doelen? Hoe weet je of jij wel voldoende mandaat hebt om met hen aan de slag te gaan? Hoe ga je om met vage of onhaalbare doelen?

Doelgroep:  Wijkteammedewerkers, begeleiders, hulpverleners, coaches en docenten. ( mbo/hbo)

Accreditatie: Deelname aan de cursus levert 9 registerpunten op voor SKJ geregistreerde maatschappelijk werkers, jeugdzorgwerkers en sociaal agogen.

De Uitzondering heeft in 2017 deze training aan alle medewerkers van de wijkteams in de regio Amersfoort gegeven.  

Doel:

In deze dag leer je om cliënten te helpen hun problemen te vertalen naar werkbare doelen en concrete stappen. Onderwerpen die in deze dag aan de orde komen zijn:

  • het verschil tussen problemen en beperkingen
  • zorgen dat de cliënt zich gehoord voelt
  • Vier verschillende klanttypes en bijbehorende interventies
  • Stel-datvragen en toekomstprojecties
  • Werken met drie kolommen
  • werken met doelkaarten
  • de formulering van doelen
  • vergroten van motivatie om aan doelen te werken
  • het stellen van prioriteiten
  • werken met schaalvragen
  • werken met “gestuurde” cliënten
  • evaluatie en doelrealisatie

Duur: 2 dagdelen

Kosten:
€ 1300,-  inclusief trainingsmateriaal en reistijd ( max. 1 uur enkele reis)

Een dagdeel werken met een trainingsacteur kost €400,- extra.

De Uitzondering is vrijgesteld van btw